Adwords

Google adwords

Hvad er Adwords og hvad med SEA?

Search Engine Advertising (SEA) er egentlig udtrykket der bruges om betalt annoncering i søgemaskinerne. I denne sammenhæng er Adwords Googles svar på søgemaskine-markedsføring, og med adwords kan man købe sig til en synlig placering på Google. De købte placeringer vises øverst i søgningerne, samt i højre side, som vist på billedet i toppen af siden.

Hvordan fungere Adwords?

Systemet virker ved at jo flere annoncer man køber, og jo mere man vil give for en placering ved et bestemt søgeord, jo mere må konkurrenterne, som bruger samme søgeord, også betale for synlighed og trafik til deres websites. Placeringerne i annonceområderne på Google, afhænger såre simpelt af hvem der har lyst til at betale mest, og er altså en slags auktion. Dem som har lyst til at betale mest per klik, er altså dem der lander øverst i annonceringsområderne.  Det kan derfor være en dyr affære at bruge annoncering i søgemaskiner, specielt hvis man er i en branche hvor mange har købt sig til annoncering ved de nøgleord man også selv ønsker at bruge. Dog belønner Google de annoncerende hjemmesider som har relevans i forhold en søgning, ved at give dem en god placering, også selvom disse ikke nødvendigvis har budt højest. Dette er et forsøg fra Googles side, på at opretholde den høje kvalitet vi kender ved søgningerne på Google.

Er Adwords nødvendigt?

Grunden til at købe annoncering på Google kan være mange, men mange gange køber virksomheder, som ikke kan komme til tops i resultaterne ved hjælp udelukkende af SEO, sig til visninger ved hjælp af SEA. Betalte annoncer garanterer et vist niveau af synlighed, men SEO vil altid være vigtigst, da op imod 70 % vælger de organiske søgeresultater frem for de betalte.

Husk også Bing og Yahoo!

Ud over Google, findes der også søgemaskinerne Bing og Yahoo, og sammen er disse 3 de eneste reelle spillere på søgemaskinemarkedet. Bing og Yahoo har også deres egen annoncering i søgeresultaterne, som på mange måder virker som Google AdWords.

Men pas på med Adwords!

Et problem med SEA, og andre former for betalt annoncering online, er at de kan være mål for misbrug fra konkurrenterne. Det vil sige at hvis vi betaler hver gang at nogle klikker på vores link fra Google, så ved vores konkurrenter det. Derfor er det før oplevet at konkurrenter i nogle tilfælde får automatiske programmer til at klikke på annoncer, og giver på den måde virksomheden en højere udgift til annonceringerne, uden en tilsvarende højere effekt. Snyd med klik siges at udgøre imellem 15 % og 26 % af alle klik, og skal derfor også være med i overvejelserne, hvis man ønsker at annoncere, alt efter hvor konkurrencepræget en branche man befinder sig i.