Bannerannoncering

Bannerannoncering

Hvad er bannerannoncering?

Bannerannoncering er reklamebannere som ofte placeres øverst eller i venstre side af populære hjemmesider, og hjemmesiderne hvorpå bannerne placeres, tager betaling for antallet af visninger banneret opnår. Bannerannoncer er typisk den annonce man først vil notere sig, når man kommer ind på en hjemmeside. Bannerannoncer er også kendt som Interactive Marketing Units, som er målt i pixels, og vises oftest som bannerannonce (bred og lav), skyskraber (høj og smal), rektangel eller knapper (små bannere). Man kender typisk disse fra diverse gratis nyhedssider som f.eks. Ekstrabladet og BT. På denne slags sider betaler annoncøren modsat Adwords for eksponeringerne i langt de fleste tilfælde, og man kommer altså til at betale lige meget om folk har klikket på annoncen eller ej. Bannerannoncer kan laves som stillestående billeder og tekster, animerede eller som deciderede videoer, som kan transformere sig når man berører banneret med musen.

Fordele og ulemper

Der ses dog en tendens til at folk undlader at klikke på annoncer af denne art, hvilket er en meget stor ulempe i de tilfælde hvor formålet med en annoncering er at man ønsker at få folk til at besøge ens website. Google estimerer at kun ca. 0,1 % af de besøgende klikker på bannerne i gennemsnit. Dette sker eftersom bannerannoncering opfattes af mange som et forstyrrende element på hjemmesider, hvorfor der også findes flere forskellige tilføjelser til de mest populære browsere (Firefox og Google Chrome) hvor der er mulighed for helt at fjerne bannerannoncer, så man ikke ser dem.

Dog skal det siges at bannerannoncer skaber awareness og præferencer, selvom folk generelt ikke klikker på disse. Hvis man ønsker at benytte bannere, ser det ud til at fremtiden byder på ekstra store bannere, i håbet om at større bannere vil skabe bedre effekter end de små. De nye bannerstørrelser bliver f.eks. en boks der fylder det meste af en hjemmeside, men så vil lukke sig selv ned igen efter 7 sekunder.