Email marketing

emails

Hvad er email marketing?

E-mail marketing er blandt andet nyhedsbreve per e-mail, som efterhånden har overtaget de traditionelle postomdelte nyhedsbreve. Nyhedsmails er en populær metode som kan benyttes når man gerne vil markedsføre sig via internettet, og nå ud med informationer til hele sin kundebase online.
Nyhedsbreve kan opbygges på mange måder, lige fra ren tekst, til design som vi kender fra hjemmesider, og som PDF og billedfiler. Dermed er mulighederne mange, når man vælger at bruge nyhedsbreve. Herudover tilbyder flere og flere markedsføringsvirksomheder at designe og skabe nyhedsbrevskampagner for virksomheder.

Hvor effektivt er det?

I nærheden af 30 % af den handel der i dag foregår online kommer indirekte eller direkte fra nyhedsmails. Derfor er nyhedsmails et vigtigt punkt for enhver der ønsker at skabe trafik og salg online. Hvis man sender 1000 nyhedsmails ud til kunder eller læsere, så regner man som regel med at 20 % rent faktisk læser din mail og igen med at der er 20 % af læserne som ender med at klikke ind og besøge dit website – svarende til 40 potentielle kunder. 40 kunder kan lyde af lidt, men her skal man huske på at det er gratis, og man kun investerer tiden i at skrive nyhedsbrevet, hvis man vælger den hjemmelavede løsning.

Hvorfor lige nyhedsbreve?

Fordelen ved at benytte nyhedsbreve, er at man evaluerer ganske nemt på effekten, og man kan holde øje med klikrater og åbningsrater, altså hvor mange der åbnede mailen, og hvor mange der fra mailen klikkede over på virksomhedens hjemmeside. Virksomheder kan bruge et af de mange gratis systemer eller man kan betale sig fra brugen af de mere professionelle online systemer der findes til afsendelse af nyhedsbreve, som samtidig holder styr på statistikkerne for dig. Hvis man har noget viden om sine nyhedsbrevsmodtagere, vil det også være muligt at segmentere disse, så disse får nyheder f.eks. tilpasset en bestemt branche.

Andre muligheder med e-mails

Direct mail hører også ind under e-mail marketing, og bruges ofte mod specifikke målgrupper eller segmenter, i sammenligning med nyhedsbreve, som sendes til alle, uden hensynstagen til f.eks. alder eller livsstil. Hvis din virksomhed ønsker at opbygge bånd med kunderne, kan denne slags personlige nyhedsbreve eller direkte mails anvendes, man kan bruge disse som f.eks. opfølgning af tidligere køb, eller blot nyhedsinformation tilpasset den enkelte kunde. En af grundene til at anvende direkte målrettede mails, er at sandsynligheden for at kunden åbner og læser mailen er meget højere i denne form for mails end for almindelige nyhedsmails.