SEO

Søgemaskineoptimering

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering er også kaldet SEO, som er en forkortelse for det engelske udtryk Search Engine Optimization. SEO hører til under kategorien Search Engine Marketing (SEM), som dækker over de former for markedsføring man kan gøre brug af i søgemaskinerne.

Hvad går SEO ud på?

SEO delen handler kort og godt om alt det man kan gøre for at få den bedst mulige organiske placering i søgeresultaterne på de mest populære søgemaskiner, såsom Google, Bing og Yahoo. Når der tales om den organiske placering i søgeresultater, er det et udtryk for en placering mellem de resultater som vises under reklamerne i søgemaskinerne, og som baseres udelukkende relevans. Denne relevans beregnes ud fra en matematisk algoritme. Grunden til at SEO er vigtigt for alle online virksomheder, er at SEO kan være med til at øge tilgangen af kunder, virksomhedens synlighed og konkurrenceevnen.

Hvorfor er SEO nødvendigt?

Argumentet for at man ønsker at blive placeret højt i f.eks. Googles søgeresultater, er at de fleste potentielle kunder kun klikker på et af de 5 øverste søgeresultater på den første side, da disse generelt synes at være de mest relevante og tillidsvækkende. Samtidig går 62 % af folk der søger aldrig længere end første side på søgningen. Man kan i samme omgang også spørge sig selv, hvor tit man når længere end side 1 når man søger på eksempelvis Google. Dette er grunden til at SEO er blevet en hel videnskab i sig selv, da de fleste kan være med, og selv gøre mange af disse ting gratis, blot ved at sætte sig lidt i ind hvordan SEO virker.

Hvordan kommer man højt i søgeresultaterne?

Måden hvorpå man kommer højt i søgeresultaterne er ved at tilbyde relevant indhold for sin målgruppe, og dette gøres blandt andet ved at tilpasse titler, links og overskrifter til gode beskrivelser af hvad man tilbyder og kan gøre sin målgruppe. Det er derfor vigtigt at inkludere de nøgleord som kunderne vil bruge når de søger efter virksomhedens produkter og services. Det vil sige at en virksomhed som har meget med f.eks. genoptræning af mennesker at gøre, vil skulle bruge genoptræning som nøgleord, og sørge for at bruge dette i overskrifter og beskrivende tekster på siden, for at komme højt i søgeresultaterne, når der søges på genoptræning. At vælge de rigtige nøgleord og sætninger som har et godt potentiale hvad angår besøgende, er altså det altafgørende når man arbejder med SEO.

Hvad er så linkbuilding?

En del af SEO er den såkaldte linkbuilding, hvilket er en måde at hjælpe til med at blive placeret højt oppe i søgeresultaterne. Her skal man kombinere ovenstående nøgleord og beskrivelser med at have en masse indgående links fra andre anerkendte og gode websites, da antallet af links som peger mod din egen website er med til også at afgøre placeringen i søgeresultaterne. Så jo flere der linker til din hjemmeside med f.eks. genoptræningstilbud, jo mere relevant vil Google mene at denne er.

En måde at dette kan gøres ved at tilmelde din hjemmeside til forskellige online kataloger, med relevans til hvad du kan tilbyde, f.eks. online branchelister med oversigter over fysioterapi og genoptræningscentre . Desuden har det betydning hvor længe websitet har eksisteret, og en helt ny side kan dermed være svær at få i toppen af søgninger. Det tager altså tid at opnå en god position, og de klik man går efter.