Sociale Medier

social

Hvordan definere vi sociale medier?

Sociale medier er tjenester som Facebook, Twitter, Google+, MySpace og LinkedIn, som bruges til social interaktion mellem mennesker, ved hjælp af tekster, billeder og musik, som brugerne deler og taler om. Dette kan man som virksomhed udnytte, og komme i kontakt med målgruppen af denne vej.

Hvorfor er det en god idé?

I Danmark kan man med stor fordel benytte sociale medier, da 2,5 millioner danskere allerede er tilmeldt Facebook, og hver i sær dagligt i gennemsnit bruger ca. 16,5 minut på siden. Her kan man gratis oprette mini-fællesskaber hvor man som virksomhed kan opretholde kontakten med sine medlemmer og give dem statusopdateringer i form af nyheder fra virksomheden, som vises ude på medlemmernes forsider. Sociale medier kan derfor være en effektiv platform til at kommunikere med fans / medlemmerne af siden, offentliggøre rabatter, og eksklusive nyheder til de mest loyale fans osv.

En af de virksomheder som har formået at udnytte brugen af de sociale medier bedst er Red Bull, som sidder med 28 millioner likes på Facebook, 600.000 følgere på Twitter, samt 100.000 følgere på billedenetværket Instagram og altså kan sende budskaber til omtrent 29 millioner mennesker blot ved at bruge de online medier. Derfor ser sociale medier kun ud til at blive vigtigere i fremtiden for alle virksomheder.

Betalt annoncering på sociale medier

Desuden kan man via Facebook også annoncere ved hjælp af såkaldt social targeting, hvor der er mulighed for at decideret målrette markedsføringen til sin målgruppe ud fra geografi, køn, alder, uddannelse, interesser og civilstand – og her betaler man per visning af annoncen. Disse social ads, har ret begrænset plads og muligheder for tekst, men består af en overskrift, et billede og lidt tekst.

Blogs – også en del af de sociale medier

Blogs, som står for ”web log”, er en af nettets tidligste former for sociale netværk. I starten var de fleste blogs blot fra folk som skrev deres holdninger ned som i en online dagbog. Det der gjorde blogs enestående, var muligheden for at folk kunne kommentere på de holdninger som blev skrevet på disse blogs. Forbrugerne bruger i dag blogs til f.eks. at tjekke hvad der er blevet sagt om ting de har tænkt sig at købe, og blogs er derfor med til at have indflydelse folks købsadfærd. Herudover sælger mange blogs reklamepladser, så man kan gøre reklame på blogs der henvender sig til det marked man forsøger at sælge produkter på.