Viral Markedsføring

viral talk

 

Hvad er viral markedsføring?

Viral Marketing bruges når man ønsker at markedsføre sin virksomhed eller dennes produkter på en måde der bidrager til brugerdreven kommunikation, dette kan være ved hjælp af elektronisk kommunikation eller sociale netværk såsom Facebook, Twitter, Google+ og Youtube. Viral marketing kan formuleres som den digitale tids version af word-of-mouth, og er modsat annoncering gennem sociale medier ikke noget som virksomheder betaler for per klik eller per visning. Herimod kræver viral marketing at man har noget som er ekstraordinært, som folk af egen fri vilje ønsker at dele med deres medmennesker.

Et af de mest interessante eksempler på viral marketing i nyere tid, er den Belgiske tv-kanal TNT, som på 6 dage opnåede at få deres reklame vist 21 millioner gange på Youtube, ved blot at lade folk dele den med hinanden. Videoen ses herunder.

Dette illustrere fint hvor stor en succes viral markedsføring kan være, og at den kan være svær at slå med andre former for markedsføring. For at opnå succesfuld viral markedsføring, kræver det at man når ud til den rigtige målgruppe som herefter frivilligt deler budskabet. Budskabet indeholder i mange tilfælde humor, da det kan være en af måderne hvorpå man kan skabe en stærk viral effekt.

Viral markedsføring: hvad du må og ikke må

Man skal i viral markedsføring forsøge ikke at sælge produkter, og brandingen som man prøver at få med, skal falde naturligt og relevant ind i sammenhængen. Markedsføringen skal være ekstremt sjov, interessant eller medrivende, og ikke bare god, men særdeles god. Viral Marketing behøver som nævnt ikke at koste noget for virksomheden, da en video optaget med et håndholdt kamera, kan være mindst lige så succesfuld hvad angår word-of-mouth, som f.eks. en professionelt produceret video. Derfor er viral markedsføring efterhånden blevet et meget almindeligt og anvendt marketing redskab, hvilket har gjort det endnu sværere at slå igennem med denne form for marketing.